Bureaucrazy

 "Ik zou wel gewoon eens willen dat iemand van vlees en bloed ons helpt. Gewoon een persoon achter een balie die weet waar die het over heeft" verzucht ik tegen Hans. Ik ben een beetje moe van alle digitale invuloefeningen van de afgelopen maanden. Al moet ik toegeven dat het meestal best goed werkt. Veel sites zijn in het Engels en Noors en verder is Google translate mijn vriend. 

Bovendien zijn we sinds afgelopen maandag de trotse eigenaren van 2 fødelsnummerer. Zelfs de Noren kunnen soms niet geloven dat het ons al gelukt is die in het bezit te hebben terwijl we pas twee weken hier wonen. De meeste gehoorde reactie is "Geen D-nummer (dat zijn de tijdelijke persoonsnummers)? Een echt fødelsnummer! Great! Bra! Het geeft een Streepje Voor. Maakt het leven Makkelijker. Aldus diverse bronnen. 

Vol goede moed beginnen we aan de Operatie Auto. We hebben al een auto gekocht, we moeten hem alleen nog even op onze naam laten zetten en de verzekering regelen. En oh ja, het geld overboeken. Dan duikt Belemmering 1 op: het bedrag kunnen we niet in 1x overboeken in Noorse kronen. En niet eenmalig pinnen. Want Noorwegen is geen EU. Maar dan doet u het toch in 2 overboekingen? zegt een vriendelijke dame van de ABN AMRO. Op mijn vraag of ik dan ook twee keer de extra kosten van 10 euro betaal, antwoordt ze bevestigend. Dat valt natuurlijk in het niet bij de betaling van de auto, maar Nederlands zuinig word ik daar toch een beetje pinnig van. Helemaal als ik ontdek dat het in euro's wel in een keer kan naar Noorwegen. 

Stomend over stomme Nederlandse banken besluiten we dan maar eerst een Noorse bankrekening te gaan openen. Ik bel de klantenservice van Danske bank (letterlijk Deense bank maar in Noorwegen verbonden aan de "legeforeningen" = artsenvereniging). Die kunnen telefonisch niks doen maar verwijzen ons naar een formulier op de site. Voel goede moed begin ik aan invuloefening zoveel. Dan loop ik vast op het hokje "mobilnummer". Het formulier accepteert alleen Noorse nummers en de site crasht onmiddellijk en onherroepelijk op mijn Nederlandse nummer. En naar later blijkt op alle typefouten. Het geeft niet heel veel vertrouwen in hun digitale werkomgeving. 

Herziening plan: eerst een Noorse mobiele telefoon. Hopelijk heb je daar geen Noorse bankrekening voor nodig. Hans duikt achter de computer en sluit in recordtijd online een abonnement af bij Telenor. Alleen een extra sim kaart bestellen lukt niet. Ik wil weten of ik een e-SIM kan krijgen en ik wil niet wachten op de post. Kortom, mevrouw ongeduld gaat na haar werk even langs de Telenor winkel. Ik leg vol vertrouwen mijn paspoort op de balie en mijn "Oversikt over opplysninger registrert i det sentrale folkeregister" met het beroemde fødelsnummer. Mijn kan niks gebeuren toch? Helaas. 

De jongens achter de balie overleggen druk samen, proberen hun baas te bellen en dan is het antwoord "sorry, we can't help you".  Ze mogen geen abonnement afsluiten op een buitenlandse ID. Of ik niet iets heb met een foto en mijn Noorse nummer? Of een bankpas ofzo.... waarmee de cirkel keurig rond is. Maar, zegt de jongeman in prima Engels, uiteraard kunt u het wel zelf via internet afsluiten. En dan kunt u daarna even hierheen komen en regel ik de e-sim en de 2e simkaart voor u. Zucht. Ik hijs mijn rugzak op mijn rug, accu van mijn elektrische vouwfiets over mijn schouder en daal de drie verdiepingen in het Kjøpesenter weer af. Gelukkig zit er bij de uitgang een Ekologisk Baker. Met grote, zoete kaneelbollen. Ik prop ze in mijn tas en zet de accu op maximale ondersteuning voor het laatste stuk de bult op. 

Thuisgekomen begrijp ik dat we voor de overdracht van de auto ook nog een BankID nodig hebben, het Noorse equivalent van de digitale identificatie code. Soort DigiID plus. Iets wat alleen de bank aan kan vragen. Waarvoor je dus klant moet worden bij een bank. 

Vanavond maar weer eens achter de computer kruipen om online nog wat dingen regelen. Die auto zal het deze week wel niet meer worden. Maar niet getreurd: met de accu en de zoete broodjes heb ik wel weer even wat extra energie. Ooit komt dit allemaal goed. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Noorse paradoxen : Biertje?

Noorse paradoxen: Plannen!

Stroom